Konspekt lekcji
TEMAT:
Rozpoczynamy pracę z programem Corel Draw
Czas 90' (2x45')
ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH:
ogólne
wiadomości o edytorze Corel Draw, | |
omówienie
widoku ekranu, | |
omówienie
podstawowych narzędzi programu (przybornik), |
CELE LEKCJI:
a) wiadomości i ich rozumienie:
uczeń wymieni funkcje edytora grafiki, | |
uczeń wymieni podstawowe narzędzia programu | |
uczeń opisze wygląd ekranu w programie Corel Draw |
b) umiejętności:
uczeń będzie umiał uruchomić program Corel | |
uczeń będzie umiał poruszać się w środowisku Corel Draw, | |
uczeń będzie umiał przystosować do własnych potrzeb „wygląd”
ekranu |
METODA:
wykład
połączony z metodą laboratoryjną i instruktażem.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE: tablica, zestaw komputerowy + oprogramowanie
(program CorelDraw)
PLAN LEKCJI:
1.
Czynności wstępne
(10')
2.
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i etapami jego realizacji
3.
Uświadomienie uczniom celu lekcji
4.
Realizacja poszczególnych etapów lekcji
5.
Czynności końcowe - powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji
PRZEBIEG LEKCJI:
rozwinięcie
punktu czwartego
1.
Podanie tematu lekcji i
uświadomienie uczniom celu lekcji
(5')
2.
Krótkie przedstawienie wiadomości o programie Corel Draw (5')
Program Corel Draw zaliczyć możemy do programów profesjonalnych, a
obsługa wymaga trochę wprawy. Corel jest programem obiektowym, czyli używa się w
nim narzędzi tworzących kształt zdefiniowany wzorami matematycznymi.
3.
Uruchomienie programu pod kontrolą nauczyciela
(10')
Najszybszym sposobem uruchomienia programu Corel Draw to wybór ikony
znajdującej się na naszym pulpicie. Jeżeli jednak nie posiadamy skrótu do
programu to możemy go uruchomić przez menu Programy , dostępnego po kliknięciu
przycisku Start.
4.
Omówienie przez nauczyciela widoku ekranu
(45')
W chwili pierwszego uruchomienia programu przerazić nas może duża ilość narzędzi i różnorodność dostępnych opcji. Ciężko jest zorientować się w gąszczu różnorodnych i dość nietypowo brzmiących pojęć. Zacznijmy więc od początku.
Widok ekranu CorelDraw
1. Pasek tytułu – pokazuje nam nazwę programu i nazwę aktualnie używanego pliku
2. Pasek menu – kliknięcie na każdym z nagłówków menu otwiera dostęp do komend, wysuwanych palet i okien dialogowych.
3. Pasek standardowy – czyli pasek zwierający typowe komendy Windows (nowy, otwórz, zachowaj, wytnij, kopiuj, wklej i drukuj) oraz dodatkowo kilka komend Corela (importuj, eksportuj, skala powiększenia, rodzaj widoku)
4. Pasek właściwości – pasek zmieniający swój wygląd w zależności od rodzaju wybranego narzędzia. Dzięki niemu mamy łatwy dostęp do najważniejszych komend związanych z aktywnym w danej chwili narzędziem
5. Pasek narzędzi – pasek zawierający około 40 narzędzi służących do edytowania i rysowania
6. Okno dokumentu – czyli widok części roboczej naszego ekranu z zaznaczonymi granicami strony. Mamy możliwość rysowania w całej części roboczej, jednak na wydruku znajdzie się jedynie to co mieści w granicach strony.
7. Pasek stanu – pokazuje pozycję kursora i podaje szczegółowe informacje o rysunku, takie jak rozmiar, kolor wypełnienia, grubość konturu i położenie obiektów. Klikając prawym klawiszem myszy na pasku stanu, otworzymy menu podręczne, dzięki któremu możemy umieścić w nim dodatkowe informacje
8. Paleta kolorów – czyli menu umożliwiające nam wybór koloru obiektów i koloru ich krawędzi.
Przybornik zawiera „mnóstwo”
narzędzi to tworzenia i edytowania obiektów. Wiele z nich umieszczonych jest na
wysuwanych paletach i otwieranych poprzez klikanie na małych trójkącikach
znajdujących się znajdujących się po prawej stronie przycisków narzędzi.
Wskaźnik | |
Kształt (a) | |
Powiększenie (b) | |
Rysunek odręczny (c) | |
Prostokąt | |
Elipsa | |
Wielokąt (d) | |
Tekst | |
Interakcyjne wypełnienie | |
Interakcyjna przeźroczystość | |
Interakcyjna metamorfoza (e) | |
Kontur (f) | |
Wypełnienie (g) |
a) Kształt
b) Powiększenie
c) Rysunek odręczny
d) Wielokąt
e) Interakcyjna metamorfoza
g) Kontur
h) Wypełnienie
rozwinięcie
punktu piątego
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji poprzez odpowiadanie na proste
pytania zadawane przez nauczyciela:
(15')
1.
Do czego służy program Corel Draw?
2.
Omów różnice pomiędzy programem Corel Draw a poznanym wcześniej programem
Paint.
3. Wylicz narzędzia z przybornika i omów pokrótce ich przeznaczenie.