Konspekt lekcji (Excel 1)
TEMAT: Podstawowe informacje o arkuszu kalkulacyjnym Microsoft Excel
Czas 45' (1 x 45')
ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH:
podstawowe pojęcia związane z arkuszem kalkulacyjnym |
CELE OPERACYJNE:
a) wiadomości i ich rozumienie
uczeń wymieni funkcje programu Microsoft Excel | |
uczeń opisze środowisko pracy arkusza kalkulacyjnego |
b) umiejętności
uczeń będzie umiał "poruszać" się w oknie arkusza kalkulacyjnego | |
uczeń będzie umiał wyznaczać kolumnę, wiersz i komórkę w arkuszu kalkulacyjnym | |
uczeń będzie umiał napisać prostą formułę w arkuszu kalkulacyjnym |
METODA:
wykład połączony z metodą laboratoryjną i instruktażem.ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zestaw komputerowy + oprogramowanie (Program Microsoft Excel), tablica
PLAN LEKCJI:
PRZEBIEG LEKCJI:
rozwinięcie punktu czwartego |
Arkusz kalkulacyjny umożliwia tworzenie dokumentów w postaci tabel. Można w nich umieszczać dane i zlecać programowi wykonanie skomplikowanych obliczeń np. kalkulacje wydatków, kosztów, obliczenia finansowe. Dane i wyniki można prezentować w postaci wykresów. Dokument arkusza można zapisać na dysku twardym bądź dyskietce oraz wydrukować.
Najbardziej znanymi programami tego typu są: arkusz Microsoft Excel oraz prosty w obsłudze arkusz w pakiecie programów MS Works.
BUDOWA DOKUMENTU ARKUSZA KALKULACYJNEGO
Arkusz kalkula
cyjny składa się z:wierszy oznaczanych liczbami 1, 2, 3 .... nawet do 16384; | |
kolumn oznaczanych dużymi literami alfabetu: A,B, ... AA, AB, ... BA ... IV (to lietry i oraz v) |
Pojedyncze pole tabeli powstające w miejscu przecięcia wiersza i kolumny nazywamy
komórką.Każda komórka arkusza ma jednoznacznie określony adres (numer kolumny i numer wiersza), np. A4, F10, A15, C21 itp. Do komórki arkusza można wpisać:
liczbę, | |
tekst, | |
wzór (w arkuszu nazywany formułą). |
Formuły w arkuszu buduje się, stosując standardowe zasady tworzenia wyrażeń matematycznych:
wpisanie formuły trzeba poprzedzić znakiem “=“, np. |
=A5+A6;
=(D2+C3)*5
operatory mnożenia, dzielenia i potęgowania w formułach arkusza są zastąpione znakami “*” - mnożenie; “/”- dzielenie; “^” - potęgowanie; | |
w formule zaleca się używać adresów komórek, a nie konkretnych wartości do niej wprowadzonych. |
Po komórkach arkusza należy poruszać się za pomocą myszy lub używając klawiszy sterujących kursorem z klawiatury. Należy zwrócić uwagę na postać kursora myszy, który zmienia się w zależności od miejsca jego ustawienia.
Aby wprowadzić dane do arkusza, należy wskazać komórkę o odpowiednim adresie i wpisać wartość. Wpisywane dane są wyświetlane w komórce i w pasku formuły. Aby zatwierdzić wprowadzone dane, należy nacisnąć klawisz Enter lub przesunąć kursor do innej komórki.
Aby skasować wartość komórki, należy wskazać tę komórkę i nacisnąć klawisz Delete.
Aby zmienić zawartość komórki, należy wskazać tę komórkę i nacisnąć klawisz F2.
rozwinięcie punktu piątego (5') |
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji poprzez odpowiadanie na proste pytania zadawane przez nauczyciela: