TEMAT:
Podstawowe wiadomości o grafice.
Czas 45' (1x45')
ZAKRES TREŚCI PROGRAMOWYCH:
|
ogólne wiadomości o grafice, |
|
rodzaje grafiki,
|
|
różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami grafiki,
|
|
rozszerzenia plików graficznych |
CELE
LEKCJI:
a) wiadomości i ich rozumienie:
|
uczeń wymieni rodzaje programów graficznych
|
|
uczeń wymieni rodzaje grafiki i będzie znał istotne różnice,
|
b) umiejętności:
|
uczeń będzie umiał określić plik graficzny na podstawie
rozszerzenia |
METODA:
wykład
połączony z metodą laboratoryjną i instruktażem.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE: tablica, plansze
PLAN LEKCJI:
1.
Czynności wstępne
(10')
2.
Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i etapami jego realizacji
3.
Uświadomienie uczniom celu lekcji
4.
Realizacja poszczególnych etapów lekcji
5.
Czynności końcowe - powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji
PRZEBIEG
LEKCJI:
rozwinięcie punktu czwartego
1.
Podanie tematu lekcji i
uświadomienie uczniom celu lekcji
(5')
2.
Krótkie przedstawienie wiadomości o grafice komputerowej (20')
Rozróżniamy dwa rodzaje obrazów graficznych, a co za tym idzie dwa
rodzaje programów graficznych
|
obiektowe (zwane również wektorowymi) |
|
bitmapowe (rastrowe)
|
Grafika obiektowe
W obiektowych programach graficznych używa się narzędzi tworzących
kształty definiowane wzorami matematycznymi. Bez względu na skalę wyświetlanego
obiektu jego właściwości nie zmieniają się, a przesuwanie jednego obiektu nie ma
wpływu na pozostałe elementy. Każdy obiekt wektorowy ma opisujące go
właściwości, takie jak: kolor, kształt rozmiar. Obiekty wektorowe wyglądają na
ekranie tak samo w przybliżeniu jak i w oddaleniu – mają ciągłe linie i
jednolite kolory. Jakość wydruku rysunków wektorowych jest uzależniona jedynie
od rozdzielczości drukarki.
Obrazy tworzone za pomocą programów do grafiki wektorowej nie
przypominają skanowanych fotografii, ponieważ programy te służą przede wszystkim
do kreślenie linii i krzywych.
Grafika bitmapowa
Obrazy bitmapowe składają się z maleńkich plamek zwanych pikselami, które
układają się w kolorowe wzory. Każdemu pikselowi przyporządkowana jest liczba
określająca barwę danego punktu oraz miejsce, w którym znajduje się w obrazie.
Kształt i kolor obrazka bitmapowego jest jednolity tylko, gdy patrzymy na niego
z daleka. W przybliżeniu widać oddzielne plamki. Jakość wydruku jest uzależniona
tutaj od rozdzielczości samego obrazka.
Obraz pokrywający pełny obszar ekranu składa się z reguły z 600 rzędów po
800 pikseli, a więc w sumie składa się z około 500.000 pikseli.
Za pomocą programów do malowania tworzymy obrazy bitmapowe przypominające
często prawdziwe fotografie.
Grafika na ekranie monitora
Przy obróbce
zeskanowanych fotografii istotne jest, aby grafika wyświetlana na ekranie
monitora, zbliżona była pod względem jakości do oryginału. W tym celu dla
monitora należy ustawić maksymalną paletę kolorów, jaką pozwala uzyskać używana
przez nas karta graficzna. Przy ustawieniu 16 bitów uzyskujemy jakość
fotograficzną. Jednak wraz ze zwiększeniem liczby wyświetlanych kolorów może
zmaleć nam prędkość pracy komputera
Urządzenia wejścia – czyli pędzle
i pisaki naszego komputera
Mysz
– umożliwiająca tworzenie grafiki wektorowej i bitmapowej
Tablet
graficzny
– urządzenie przypominające swymi rozmiarami książkę i posiadające powierzchnię
wrażliwą na nacisk i każdy ruch specjalnego pisaka. Praca ze wspomnianym
urządzeniem przypomina tradycyjną formę kreślenia.
Skanery
– za pomocą których możliwe jest przenoszenie grafiki znajdującej się na
papierze do pamięci komputera.
Karty
video
– czyli karty umożliwiające przechwytywanie obrazów telewizyjnych lub
odtwarzanych kaset wideo, a następnie zapisać go w postaci plików
graficznych
Zeskanowane
jak i przechwycone obrazy zapisać możemy jedynie jako bitmapy.
Podstawowe rozszerzenia plików powiązanych z
grafiką
Obecnie istnieje ogromna liczba rodzajów plików graficznych i ciężko jest
zapamiętać nam wszystkie ich rodzaje. Najpopularniejsze obecnie to jpg,
gif wykorzystywane głównie na stronach internetowych, bmp – np. nasze
tapety w Windows.
Oprócz wspomnianych
istnieją: emf, pcx, png, cdr, wmf, ppm, psd, rgb, tif i wiele
innych.
rozwinięcie
punktu piątego
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji poprzez odpowiadanie na proste
pytania zadawane przez nauczyciela:
(10')
1.
Jakie rozróżniamy rodzaje plików graficznych i czym się różnią
2. W czym głównie
wykorzystywane są pliki z rozszerzeniami jpg (jpeg), gif