Cytaty o książce
Historia książki
Ciekawostki ze świata książek
10 najlepszych książek europejskich
Słynni europejscy literaci
Uczniowie czytają
Nauczyciele czytają
Rodzice czytają
Artykuły
Projekty
Klub Młodego Twórcy
Biblioteka
Linki
Strona główna
|
Historia książki
NARODZINY PISMA
Początkowo, jeszcze w epoce wspólnot pierwotnych, poprzez epoki
myśliwskie, rolnicze do osiadłego rzemiosła i wspólnot rodowych,
człowiek wytworzył pierwsze znaki pamięciowe (mnemotechniczne), a także
sposób komunikowania wiadomości za pomocą ich obrazowego
przedstawienia. Połączenie pisma z elementami mowy otworzyło dalszą
drogę temu sposobowi komunikowania się. Wyróżniamy na tej drodze cztery
zasadnicze etapy: używane w piśmie znaki wyobrażały najpierw pojęcia,
następnie wyrazy, potem sylaby, a w końcu głoski. Stąd pisma: wyrazowe
(każdy wyraz wymaga osobnego znaku np. współczesne pismo chińskie),
sylabowe, i wreszcie alfabetyczne. Najstarsze zabytki piśmiennictwa
pochodzą z Egiptu z okresu 3000 lat p. n. e. (np. zwój papirusowy z
hieroglifami z ok. 2400 roku przed Chrystusem).
KSIĄŻKA W STAROŻYTNOŚCI
Od hieroglifów poprzez pismo starosemickie prowadzi droga rozwoju
alfabetów greckiego i łacińskiego, aż wreszcie do pism wszystkich
kulturalnych narodów. Sztukę pisania ceniono wysoko w wielu krajach
starożytnych, a w Grecji i Rzymie używano nawet szkolonych do tego celu
niewolników (servi litterati), których zwano librarii. Gdy doraźne
kopiowanie przez same zainteresowane osoby nie zaspokajało już potrzeb
rosnącego zapotrzebowania na słowo pisane, zjawia się pośrednik:
księgarz - nakładca (bibliopola), który na swój koszt i ryzyko, a pracą
niewolników, powiela pewną liczbę egzemplarzy określonych dzieł i
sprzedaje je. Autor dzieła nie otrzymuje z tego tytułu żadnego
honorarium, a korzyści materialnych może się spodziewać wyłącznie od
swoich ewentualnych mecenasów. Jego własności nie chronią żadne prawa.
Taki handel rękopisami uprawiano od czasów starożytnych. W Grecji w V w.
p. n. e. istniały już składy ksiąg. Do rozwoju handlu książkami
przyczynia się w dużym stopniu działalność Biblioteki Aleksandryjskiej,
która sama będąc głównym nabywcą, ustalała także podstawę najlepszych
tekstów do kopiowania. Do najstarszych znanych bibliotek należy słynny
zbiór tabliczek glinianych z pismem klinowym odnaleziony w Niniwie w
Babilonii, w pałacu króla Assurbanipala (668-626). Biblioteki królewskie
w Egipcie mają swoje początki już 1400 lat p.n.e. Sławnym ośrodkiem
bibliotekarskim było też miasto Pergamon w Azji Mniejszej dzięki
bibliotece ze zbiorami ponad 200 000 zwojów, rozbudowanej przez króla
Eumenesa II (197-158). Pierwszą bibliotekę publiczną w Rzymie założył w
39 r. Cajus Asinius Pollio.
KSIĄŻKA W ŚREDNIOWIECZU
Nie wystarcza już zwój papirusowy, zapisywany jednostronnie.
Wytwarzaniem ksiąg zajmują się klasztory i książki przeznaczone dla
celów kultu i religii są bogato zdobione i zaopatrywane w kosztowne
oprawy. Zaczęto używać jako materiału piśmiennego pergaminu tj.
specjalnym sposobem garbowanej skóry koźlej, owczej lub cielęcej. Z
pergaminu tworzono początkowo taśmy i zwoje, ale dopiero w VIII w. zdoła
on wyprzeć papirus. Na pergaminie pisano z początku trzciną, a od V w.
piórami ptasimi, głównie gęsimi. Pergamin został wyparty przez papier,
który okazał się tańszy i praktyczniejszy w użyciu. Pochodzi on z Chin,
a początkami sięga II w. p.n.e. Nowe materiały piśmienne - pergamin i
papier - wyrugowały z biegiem czasu niewygodny w użyciu zwój,
doprowadzając do powstania nowej formy książki - kodeksu. Kilka lub
kilkanaście przełamanych kart poskładanych po dwie (binion), trzy (ternion),
cztery (quaternion - najczęściej stosowany), a nawet więcej tworzyło
pierwsze kodeksy. Przez długi czas podobnie jak w zwojach umieszczano w
kodeksach tytuł dzieła na końcu tekstu jako tzw. kolofon, który mógł
zawierać również subskrypcje, a więc imię skryby i inne dane wydawnicze.
Zapisywanie ksiąg składało się z następujących czynności: po utworzeniu
składek, czyli poszytów zaznaczano w nich przez nakłucie rozmiary
kolumny pisma, a następnie stronice liniowano delikatnym, tępym
rysikiem, od wieku XII najczęściej sporządzanym z ołowiu (stąd nasz
ołówek). W obrębie tych linii pisarz wypełniał karty obustronnie
tekstem, zostawiając wolne miejsca dla ozdobnych inicjałów i tytułów
rozdziałów. Tekst pisano czarnym atramentem, zaś wyrazy, które chciano
wyróżnić, pisano albo podkreślano lub przekreślano glinką czerwoną,
czyli rubryką, później zaś minią, tj. czerwienią ołowianą. Pracę tę,
zwaną rubrykowaniem, wykonywał początkowo sam pisarz lub kopista,
później (od XIII w.) specjalny rubrykator czy miniator. Gdy jakiś
rękopis chciano szczególnie upiększyć, zaopatrywano go w inicjały i
bordiury (obrzeżenia) malowane, nieraz dodawano kolorowe i złocone
obrazki, tzw. miniatury. Malowania, czyli iluminowania rękopisów
dokonywali specjaliści iluminatorzy. Taką ksiegę oprawiano w rozmaity
sposób zależnie od przeznaczenia księgi, w drewno, płótno, skórę, czy w
charakterystyczną oprawę sakwową. Okładki często były dodatkowo zdobione
i wzmacniane przed zużyciem okuciami rogów, czy guzami z metalu.
Charakterystyczne dla średniowiecza były biblioteki klasztorne. W nich
zachowały się pomniki piśmiennictwa starożytnego i średniowiecznej nauki
(głównie filozofia chrześcijańska, scholastyka). Rola tych bibliotek
jest tym większa, że poza nimi istniało niewiele ośrodków
bibliotecznych.
WYNALAZEK DRUKU
Wynalezienie druku przypisuje się Janowi Gutenbergowi z Moguncji,
przyjmując jako datę tego wydarzenia rok 1440. Były to czasy, kiedy
powielania tekstów dokonywano drogą ręcznego przepisywania, a więc
sposobem pochłaniającym za dużo czasu i wysiłku, aby mógł zaspokoić
rosnące wymagania, wynikające z potrzeby coraz to szerszego
rozpowszechniania książki i wiedzy. Sztuka drukarska, z początku
otoczona tajemnicą, rozpowszechnia się po całym ówczesnym świecie. Po
rozbiciu warsztatu Gutenberga, jego uczniowie szerzą ową "czarną sztukę"
po całej ówczesnej kulturalnej Europie. Druk w oczywisty sposób wpłynął
na życie książek, podobnie jak i na kształt i charakter ówczesnych
bibliotek. Pierwsze publiczne biblioteki powstały we Włoszech, kolebce
nowych światopoglądów, już w drugiej połowie XV w. Stopniowo zanikają
skryptoria, powstają nowe przemysły książkowe, produkcja i handel
książkami przechodzą do rąk świeckich, biblioteka zaś przejmuje
nowoczesne funkcje obsługi szerszych kręgów czytelniczych.
KSIĄŻKA XVI w.
Produkcja książki zaczyna być jedną z ważnych gałęzi manufaktury, stając
się powoli rentownym interesem. W dobie reformacji książka staje się
ważnym czynnikiem oświecenia i rozwoju języka narodowego. Jednocześnie w
XV i XVI w. ukazuje się wiele dzieł odtwarzających kulturalną spuściznę
świata starożytnego. W drugiej połowie XVI w., przenika do
bibliotek duch baroku, przejawiający się w przepychu rozległych
sal pokazowych oraz w bogatych oprawach książek. Stać na to
głównie rody książęce i magnackie. Księgozbiory te mają z reguły jeszcze
charakter prywatny, lecz tu i ówdzie udostępnia się je także
uczonym. Wraz z nieszczęśliwymi warunkami politycznymi następuje w
XVI w. ogólny upadek kultury, co wpływa na znaczne obniżenie poziomu
drukarstwa.
KSIĄŻKA XVII w.
Powoli zaczyna się rozkład urządzeń
feudalnych z równoczesnym nadejściem form ustroju kapitalistycznego,
związanych z tym zmian społecznych, w dziedzinie zaś kultury - wyłania
się wolno duch nowej epoki Oświecenia. We Francji i nad całym
drukarstwem XVII w. góruje paryska Imprimérie; Royale (Drukarnia
Królewska) powołana do życia przez Ludwika XIII z inicjatywy kardynała
Richelieu w 1640, kiedy ówczesny kulturalny świat obchodził 200-lecie
wynalezienia druku. Rozporządzała ona znacznymi środkami i najlepszymi
fachowcami; nie krępowana cenzurą jak inne, mogla wspierać rządy
absolutystyczne i głosić przeciwko wrogom wewnętrznym — hugonotom. Jej
wielotomowe okazałe wydawnictwa z różnych dziedzin, wykonywane starannie
piękną czcionką, bogato zdobione, miały imponować. We Włoszech, podobnie
jak we Francji, nad wszystkimi drukarniami góruje jedna, nosząca nazwę
Tipografia Poliglotta della Sacra Congregazione de Propaganda Fide,
założona w 1626r. do walki kontrreformacyjnej i działalności misyjnej,
wyposażona w tym celu w czcionki wielu języków (w tym licznych
wschodnich).
KSIĄŻKA EPOKI OŚWIECENIA
W wieku XVII i XVIII ustrój feudalny przybiera cechy tzw. oświeconego
absolutyzmu. Oświecenie rozszerzając się po Europie wywołuje pęd do
badań naukowych, dla których organizuje się oddzielne akademie. Powstaje
nowy rodzaj przedsiębiorstw uniwersalnych obejmujących wszystkie gałęzie
wytwarzania i rozprowadzania książek, charakterystyczny dopiero dla XIX
i XX w. Do znacznego rozkwitu doszedł "przemysł książkowy" przede
wszystkim we Francji, a to dzięki rodzinie drukarskiej Didotów, której
członkowie wprowadzili nowego typu antykwę (o charakterystycznych
znacznych różnicach między liniami grubymi a cienkimi), udoskonalili
stereotypię i wydali szereg pięknych książek ilustrowanych
miedziorytami. Najwybitniejszy z "dynastii" Didotów - Franciszek Ambroży
(1730-1804) jest wynalazcą papieru welinowego (gładki, na wzór
pergaminu, bez śladów prążków), on też udoskonalił system mierzenia
czcionek wynaleziony przez Fourniera i ustalił tzw. punkt drukarski o
wymiarze 0,37 mm. W całej europie wybitni drukarze i wydawcy usprawniają
drukowanie. Wprowadzane są nowe wzory i kroje czcionek klasycznych (Caslon,
Baskerville, Bowyer, Breitkopf), ten ostatni wynajduje także stop do
odlewania czcionek o podwyższonej twardości, oraz sposób drukowania nut,
a nawet map. Książki stają się arcydziełami sztuki typograficznej, a
wiele rozwiązań tamtych czasów stosowane jest do dziś.
KSIĄŻKA OKRESU REWOLUCJI PRZEMYSŁOWEJ
Wiek XIX to rozkwit kupiectwa i
mieszczaństwa, umożliwił on szerokim warstwom dostęp do zdobyczy wiedzy
i techniki. Znamieniem tej epoki jest zarazem wyrastanie do potężnego
znaczenia — prasy i czasopismiennictwa, dyktujących w imię pośpiechu
techniczne udoskonalenia w drukarstwie. Fryderyk König zasłynął
zbudowaniem prasy dociskowej tzw. pedałówki lub tyglówki, która
posługiwała się jeszcze płaską płytą dociskową, ale przy pionowym
ustawieniu formy drukarskiej. Przełom w zakresie druku stanowiła jednak
dopiero mechaniczna prasa pośpieszna, opatentowana przez niego w Lipsku
w 1811r. Najistotniejszym elementem nowej maszyny jest zastąpienie płyty
dociskowej — walcem. Prasę pośpieszną Königa o dwóch cylindrach (Doppelmaschine)
zastosowano po raz pierwszy w Londynie do druku Times'a (nr z 29.XI.1814
r.), którego cały nakład odbito w ciągu jednej nocy. Artykuł wstępny
dziennika został poświęcony omówieniu doniosłego wydarzenia, które
zapoczątkowało nową erę w rozwoju drukarstwa i prasy. Tak więc postęp
techniczny w dziedzinie drukarstwa umożliwił rozkwit prasy codziennej,
który osiągnie swoje szczytowe nasilenie dzięki maszynie rotacyjnej. W
ciągu XIX w. zachodzą zasadnicze przemiany w organizacji wewnętrznej i
budownictwie bibliotecznym, cośmy zauważyliśmy na przykładzie British
Museum. Dawny system salowy musi runąć pod olbrzymim naporem książek i
zwiększającym się stopniowo napływem czytelników. Następuje rozdział
pomieszczeń użytkowych od magazynów książkowych, ozdobne szafy ścienne
muszą ustąpić gęsto ustawionym półkom na całej przestrzeni magazynowej.
Dla czytelników przeznacza się osobne sale z podręcznym księgozbiorem, z
katalogami, czytelnie otrzymują górne oświetlenie. Jak widać, jest to
zaczątek nowoczesnych urządzeń bibliotecznych.
All Rights Reserved SP Straszewo and Euroteens Gimnazjum nr 29 Bydgoszcz |