Jak uczyć się szybko i skutecznie.
Trening pamięci.
Struktura
fizjologiczna, psychologiczna, psychiczna i neurologiczna człowieka jest
ściśle określona i właściwa dla swojego gatunku.
Często jednak nie brane są pod uwagę wszystkie te elementy, a w
rezultacie nigdy nie nauczymy się, jak się uczyć. Techniki
szybkiego uczenia się wykorzystują wszystkie źródła,
które pozwalają zoptymalizować proces nauczania. Niektóre z tych
technik przynoszą szybkie rezultaty, natomiast inne wymagają
sumiennych przygotowań i
wytrwałej, stałej praktyki. Proces uczenia się wymaga
zawsze pewnej koncentracji i wysiłku. Cała rzecz w tym, aby ten
wysiłek okazał się interesujący i skuteczny.
Przyśpieszone
uczenie się to przede wszystkim sztuka maksymalnego wykorzystania
potencjału każdego uczącego się. Jest to
połączenie technik, metod oraz umiejętności, które
pozwalają zrozumieć i przyswoić sobie szybciej nowe pojęcia
dzięki lepszemu zapamiętywaniu.
Dla
nas, ludzi zachodniej cywilizacji, wychowanych w kulcie logicznego
myślenia, kluczową rolę w kształceniu pamięci odgrywa
swobodna, nieskrępowana wyobraźnia. Tą jednak, pozostającą
pod dużym wpływem telewizji i gier komputerowych, powinniśmy
ćwiczyć. Początkowo może okazać się to trudne,
ale tylko na początku. Potem będzie to nie tylko łatwe ale i
przyjemne, a dodatkowo przyniesie wiele korzyści. Ogólny
potencjał twórczy naszego umysłu zostaje w niezwykły
sposób zwiększony dzięki ćwiczeniom wyobraźni. To
natomiast daje poczucie optymizmu oraz pewności siebie.
W
uaktywnianiu wyobraźni dobrze jest posługiwać się
„żywym” obrazem, który pozwala na ustalenie
własnego kanału sensorycznego, a więc tego, czy jesteśmy
„wzrokowcami”, „słuchowcami” czy „czuciowcami”. Na ustalenie
w jaki sposób odbieramy najlepiej docierające do nas informacje,
możemy samodzielnie przekonać się korzystając z lektur. Za
M. Szurawskim polecam np. „Rozwiń swój genialny
umysł” K. Gozdek – Michaelis lub „Masz moc bez
granic” A. Robbynsa. Potrzebne to jest do tworzenia najbardziej
przekonujących, zgodnych z własnym kanałem sensorycznym
„żywych” obrazów. Jeśli np. powiemy: wielka czarna
kłódka – wzrokowiec powinien wyobrazić ją sobie a
więc zobaczyć w wyobraźni, ale także dodać jak
najwięcej szczegółów wizualnych – ustalić
czy jest kwadratowa, okrągła, zardzewiała, pokryta smarem itp.;
słuchowiec może przywołać w wyobraźni np.
dźwięk przekręcania kluczyka lub trzask zamykanego zamka;
czuciowiec weźmie kłódkę do ręki, sprawdzi jej
ciężar lub dotknie palcem powierzchni metalu.
W
treningu pamięci ważna jest synergia między prawą i
lewą półkulą mózgu, którą
ułatwiają specjalne ćwiczenia: umysłowe, ruchowe oraz rysunkowe. Ćwiczenia te nie
tylko odblokowują prawą półkulę mózgu, ale
również uspakajają umysł i znakomicie uczą
koncentracji uwagi.
Bardzo
ważnym czynnikiem sprawnego zapamiętywania, nawet bez znajomości
specjalnych technik jest w pełni rozluźnione ciało oraz spokojny
umysł. To stres działa zabójczo na mechanizmy pamięci.
Jeśli proces nauki pozbawiony jest presji czasu i odbywa się
bezstresowo, wówczas nic nie zakłóca procesu myślenia.
Dobra motywacja wpływa korzystnie na proces uczenia się, pobudza
fantazję i kreatywność.
Należy
również pamiętać, że (jak podkreśla T. Buzan w
swojej książce „Pamięć na zawołanie”)
bardzo istotna w ćwiczeniach pamięciowych jest rola zabawy.
Każdy trening pamięci powinien być dobrą zabawą. U progu XXI wieku konieczne jest porzucenie
pamięci mechanicznej, związanej głównie z wielokrotnym
„mechanicznym”
powtarzaniem w nadziei, że to jedyny skuteczny sposób
zapamiętywania. Można przecież inaczej przyswajać
wiedzę: nie tylko szybciej i skuteczniej, ale przede wszystkim przyjemniej
– właśnie w zabawie z własnym umysłem i
wyobraźnią. Chodzi o to aby proces uczenia się był
spontaniczny i radosny jak u małych dzieci.
Warto
tu przytoczyć słowa starego Chińczyka: „Stajesz się
mądry nie dzięki temu, ile się uczysz, ale ile potrafisz zapamiętać”.
Przeczytaj tylko raz listę podanych niżej 10
słów i postaraj się je zapamiętać w kolejności:
statek
drzewo
aleja
sofa
dom
szyba
miód
dachówka
robot
noc
Jeśli
próba wypadła pomyślnie – brawo. Jeśli nie
zapamiętałeś przeczytaj je jeszcze raz ale układając z
nimi historyjkę. Im bardziej absurdalna i humorystyczna tym lepiej.
np.
Na
polanie wylądował statek kosmiczny obok wielkiego drzewa. Opodal
była aleja, która prowadziła do sofy stojącej tuż
przy murze jakiegoś domu. Dziwny budynek miał szyby oblepione miodem.
Dachówki do tej budowli wykonał robot przez jedną noc.
A
jak teraz zapamiętałeś?
2. Mnemotechnika
wieszaka (haka) czyli zakładki obrazkowe.
Mnemotechnika
wieszaka, jak każda technika zapamiętywania rozszerza nasze
możliwości pamięciowe. Osiągamy to przez odpowiednią
organizację przyswajanego materiału, posługiwanie się przy
zapamiętywaniu wyobraźnią i skojarzeniami. Pomaga ona w zapamiętywaniu
dowolnych informacji w ściśle określonej kolejności.
Pierwszym krokiem na drodze do podwyższenia osiągnięć
pamięciowych jest stworzenie słów-wieszaków, do
których „doczepia się" informacje. Każde takie
słowo ma swój numer porządkowy. Dla potrzeb uczniów
wprowadzamy 20 wieszaków. Są to te wieszaki:
1.
świeca,
kij
2.
łabędź,
gęś
3.
jabłko,
serce
4.
krzesło,
stół
5.
dźwig,
hak
6.
baran,
słoń
7.
wanna
z prysznicem, kosa
8.
bałwan,
klepsydra
9.
balon,
fajka
10.
rycerz,
Flip i Flap
11.
jacht,
jenot
12.
duch,
druh
13.
trzepaczka,
trzmiel
14.
czarodziej,
czapka
15.
piaskownica,
pies
16.
szufelka,
szczotka
17.
sikawka,
siekiera
18.
okno,
okręt
19.
dziupla,
dziura
20.
drabina,
dworek
Uwaga!
Przedstawione wieszaki są przykładowymi. Dla własnych potrzeb
można stworzyć swoje wieszaki zachowując jednocześnie
ideę ich wykorzystania.
Pierwsze
dziesięć wieszaków zostało tak stworzonych, że
wyobrażenie danego wieszaka ma podobny kształt do liczby
porządkowej, którą reprezentuje, np. pierwszy wieszak -
świeca, drugi - łabędź, trzeci -jabłko itd.
Został
zastosowany tutaj tzw. system konturowy.
W
drugiej dziesiątce wieszaków wprowadzony jest tzw. system
fonetyczny, tzn. pierwsza litera słowa wieszaka jest taka sama jak
pierwsza litera danej liczby porządkowej, np. jedenaście -jacht,
dwanaście - duch, trzynaście - trzepaczka itd.
Stosowanie
tego systemu jest proste i przyjemne, gdyż uruchamia podstawowe i
„naturalne” mechanizmy zapamiętywania, ale nie w
kolejności lecz według dowolnego porządku numerycznego.
Zakładki obrazkowe nadają się do tego idealnie.
Załóżmy,
że mamy do zapamiętania taką listę wyrazów:
1.
symfonia
2.
modlitwa
3.
arbuz
4.
wulkan
5.
motocykl
6.
promień słońca
7.
szarlotka
8.
kwiaty
9.
statek kosmiczny
10.
łan
zboża
Poniżej
podaję trzy przykładowe skojarzenia:
2.
Modlitwa.
Wyobraź sobie łabędzia ze skrzydłami złożonymi
jak do modlitwy, który np. ze stadem innych łabędzi znajduje
się w wyimaginowanym kościele i słucha mszy.
......
10.
Flip i Flap
wyczyniają swoje komiczne numery zanurzeni po pas w łanie zboża.
1.
Buzan T. „Pamięć na zawołanie”. Ravi.
Łódź 2003.
2.
Drapeau Ch. „Jak uczyć się szybko i skutecznie”. KDC,
Warszawa 2002.
3
.Gozdek – Michaelis K. „Rozwiń swój genialny
umysł”. J&BF, Warszawa 1996.
4.
Norman U. „Trening pamięci”. KDC, Warszawa 2002.
5.
Robbins A. „Nasza moc bez granic”. Medium, Warszawa 1996.
6.
Szurawski M. „Pamięć”. Ravi,
Łódź 2004.
mgr Dorota Sobczak
nauczycielka
PSP im. Marszałka
Józefa Piłsudskiego w Straszewie