Konspekt lekcji
Czas
180’ (4x45’)
ZAKRES
TREŚCI PROGRAMOWYCH:
wiadomości
o programie Power Point | |
tworzenie
własnej prezentacji | |
edycja
prezentacji | |
uruchamianie
pokazu |
CELE
LEKCJI:
a)
wiadomości i ich rozumienie:
uczeń
wymieni przeznaczenie programu Power Point | |
uczeń
opisze sposoby tworzenia prezentacji |
b)
umiejętności:
uczeń
będzie umiał stworzyć własną prezentację wykorzystując pustą prezentację,
szablony lub kreatora prezentacji | |
uczeń
będzie umiał edytować istniejącą prezentację | |
uczeń
będzie umiał dodać dźwięk, klip wideo lub obraz do prezentacji | |
uczeń
będzie umiał zaprezentować efekty swojej pracy | |
uczeń
będzie umiał zapisać rezultaty swojej pracy |
METODA:
wykład
połączony z metodą laboratoryjną i instruktażem.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE: tablica, zestaw komputerowy + oprogramowanie
(program Power Point)
PLAN
LEKCJI:
1. Czynności
wstępne (10')
2. Zapoznanie
uczniów z tematem lekcji i etapami jego realizacji
3. Uświadomienie
uczniom celu lekcji
4. Realizacja
poszczególnych etapów lekcji
5. Czynności
końcowe - powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji
PRZEBIEG
LEKCJI:
rozwinięcie
punktu czwartego
1.
Podanie tematu lekcji
i uświadomienie uczniom celu lekcji
(10')
2.
Uruchomienie programu pod kontrolą nauczyciela
(20')
Program
PowerPoint należy do programów z rodziny Microsoft. Sposób uruchomienia jest
identyczny jak w przypadku Worda czy Excela. Najprostszy sposób to skorzystanie
ze skrótu znajdującego się na pulpicie. Jeżeli nie mamy takiego skrótu to
wykorzystujemy menu Programy po kliknięciu na przycisk Start.
W
pierwszym etapie, po uruchomieniu, pojawi się nam okno dialogowe z którego
musimy wybrać jedną z opcji:
Więc
jeżeli będziemy tworzyć naszą prezentację wybieramy Kreator zawartości
lub Szablon projektu albo Pustą prezentację.
Kreator
zawartości
daje nam możliwość zadeklarowania z góry opcji dotyczących naszej nowej
prezentacji (dostarczanie pomysłów, organizowanie prezentacji), a więc:
informacje
dotyczące typu prezentacji | |
styl
prezentacji | |
opcje
prezentacji |
Wykorzystanie
kreatora zawartości pozostawia nam już tylko wpisanie treści naszej prezentacji.
Nie zawsze jest to jednak dobry sposób na tworzenie własnego, oryginalnego
pokazu.
Szablon projektu umożliwia
nam wybór jednej z kilkunastu wcześniej przygotowanych prezentacji posiadających
już dobrane tło i narzucających z góry obrany styl.
Wybierając Pustą
prezentację własnoręcznie tworzymy pokaz według swoich upodobań i
gustu
My opierać się będziemy na
trzeciej opcji, a więc osobiście tworzyć będziemy „najwspanialszy pokaz na
Świecie”.
3.
Omówienie przez nauczyciela widoku ekranu
(70')
W
pierwszym kroku po uruchomieniu programu i wyborze pustej prezentacji ukazuje
nam się zbiór projektów naszych slajdów.
W chwili wyboru jednego z układu pojawia nam się jego krótki opis. Jak każda prezentacja, nasza również będzie posiadała slajd tytułowy, na którym to w krótki sposób zawrzemy informacje o naszym pokazie.
Po
zatwierdzeniu naszego wyboru ukaże nam się okno programu PowerPoint podzielone
na dwie części: tzw. Widok konspektu naszej prezentacji oraz slajd który
będziemy edytować.
Na pierwszy rzut oka ekran Programu PowerPoint jest bardzo podobny do
znanych już programów Word i Excel, dlatego też głównie zajmiemy się omówieniem
opcji nie występujących w tamtych programach.
Górne menu zawiera szereg znanych nam opcji, jednak poszczególne podmenu
rozszerzone są o polecenia związane z pokazem slajdów i ich edycją.
Tak np. dzięki menu Wstaw poszerzyć możemy naszą prezentację o
klip wideo lub dźwięk.
Menu
format umożliwi nam zmianę układu slajdów, lub nadanie tła naszym slajdom (kolor
jednolity, efekty wypełnienia). Dzięki temu menu możemy również zadeklarować
dowolny plik graficzny jako nasze tło.
Całkiem
nowym menu jest pozycja Pokaz
dzięki
któremu możemy dostosować tempo przewijania naszych slajdów (próba tempa),
określić styl pokazywania się nowych slajdów (Przejście slajdu), zadeklarować
efekt pojawiania się napisów na slajdach (Ustawienie wstępne animacji), ustawić
tzw. Akcję czyli co ma zostać wykonane przy otworzeniu danego slajdu np. ma
uruchomić się jakiś program, odtworzyć dźwięk itp. (Ustawienia akcji) oraz
możemy zadeklarować przyciski np. powrót do strony głównej, przejście o jeden
slajd do przodu, do tyłu itp. (przyciski akcji).
Omówione
menu to pomoc dla nas w edycji naszych slajdów. Podczas tworzenia własnej
prezentacji będziemy mogli zauważyć, że każdy z projektów przedstawia dodatkowe
możliwości, a więc np. możemy dodać klipart, obraz, stworzyć schemat
organizacyjny.
Na
samym początku tworzyliśmy slajd tytułowy, następnie mogliśmy poddać go edycji.
Teraz wystarczy dodawać nowe slajdy (górne menu, pozycja Nowy slajd)
Zapisywanie rezultatów pracy
Metody
zapisu prezentacji oprócz rodzajem pliku nie różnią się od wcześniej poznanych
programów firmy Microsoft, czyli wykorzystujemy menu Plik – Zapisz jako
Uruchomienie prezentacji
Najprostszym
sposobem uruchomienia prezentacji jest kliknięcie pozycji Wyświetl pokaz z menu Pokaz,
lub kliknięcie klawisza funkcyjnego F5. Kolejnym sposobem jest wybór
odpowiedniej ikony z dolnego lewego rogu ekranu uruchamiającej nasz pokaz.
4. Wykonywanie ćwiczeń pod kontrolą nauczyciela
(55’)
Zaprojektuj
i zademonstruj prezentację na temat ostatnio przeczytanej książki, czasopisma
lub artykułu zawierającej co najmniej 20 slajdów. W swojej prezentacji
wykorzystaj dźwięki, kliparty lub obrazy.
rozwinięcie
punktu piątego
Powtórzenie
wiadomości zdobytych na lekcji poprzez odpowiadanie na proste pytania zadawane
przez nauczyciela: (15')
1. Omów
pokrótce menu Pokaz
2. Opisz
proces wstawiania dźwięku, obrazu, klipu filmowego