|
Improving STudent's Reading Abilities |
|
Kubuś Puchatek – miś o Małym Rozumku?
Fenomen Kubusia Puchatka. Kubuś Puchatek - postać literacka stworzona przez A. A. Milne, stała się ulubieńcem kolejnych pokoleń czytelników. W swojej wieloletniej pracy pedagogicznej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, obserwowałam jak dużą sympatią darzą dzieci postać Kubusia Puchatka. Omawianie lektury „Kubuś Puchatek” było zawsze wielką przyjemnością, zarówno dla mnie- nauczyciela, jak również i dla uczniów. Dlatego też uznałam, że ten bohater może przynieść pozytywne efekty także w innych obszarach oddziaływań pedagogicznych, w tym – wychowawczych. Niezwykle istotną rzeczą dla nauczyciela –wychowawcy jest integracja klasy, a zatem tworzenie atmosfery zaufania i współpracy między dziećmi w klasie i budowanie dobrego kontaktu między wychowawcą a uczniami. I, w związku z tym, postanowiłam, że, oprócz takich tradycyjnych, najczęściej stosowanych metod, sytuacji czy działań integracyjnych, wprowadzę coś zupełnie innego- klasową maskotkę, pluszaka, którą jest właśnie Kubuś Puchatek. Został on mianowany na klasowego „kronikarza” i jako uczestnik naszego szkolnego życia, „zapisuje” co ciekawsze wydarzenia w naszej kronice
Dzieci wyłoniły, na drodze konkursu, imię dla klasowego Puchatka – Dżoncio, a także układają o nim piosenki, piszą wiersze, wymyślają własne z nim przygody i wykonują prace plastyczne. Z niecierpliwością czekają również, kiedy będą mogły go zabrać do domu, gdzie goszczą go u siebie przez jakiś czas. Często, wracając do klasy, Puchatek- Dżoncio pojawia się w nowej „szacie” (dzieci, np. własnoręcznie wykonały mu efektowne nakrycia głowy – na Dzień Chłopca, tak i inni pozostali chłopcy z klasy, otrzymał od dziewczynek czapkę, wykonaną techniką orgiami a na zabawę andrzejkową- czapkę karnawałową). Postać Kubusia Puchatka na dobre więc „zadomowiła się” w naszej klasie, uatrakcyjniając nasze klasowe życie i sprzyjając jego właściwej atmosferze. Tego literackiego bohatera wykorzystuję również jako nauczyciel-terapeuta, podczas zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce, jak również podczas zajęć z motoryki dużej. Ćwiczenia, gry, zabawy z Kubusiem Puchatkiem zawsze się dzieciom podobają i chętnie je wykonują, co sprzyja większej efektywności oddziaływań pedagogicznych. Uważam więc, że zawsze warto sięgać w różnych sytuacjach dydaktyczno-wychowawczych po Kubusia Puchatka, gdyż z nim o wiele łatwiej osiągnąć sukces. Kubuś Puchatek – miś o Wielkim Sercu !
|